Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011

Γραικο-Βλάχοι


Στην εισαγωγή της έκδοσης από την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών του περισπούδαστου έργου του Ντούσαν Πόποβιτς «Ο Cincarima» («Αρμάνοι Βλάχοι στα Βαλκάνια»), η οποία οφείλεται στον πρόεδρό της Νικόλαο Ι. Μέρτζο, υπάρχουν δύο καίρια παραθέματα, που με το συνδυασμό τους επιτυγχάνεται η ακριβής κατανόηση της όχι αντιθετικής, αλλά συνθετικής σχέσης των όρων Γραικοί και Βλάχοι.
(Το έργο του καθηγητού του Πανεπιστημίου Βελιγραδίου Πόποβιτς, που κυκλοφόρησε το 1937 στα σερβικά «αποτελεί επί εβδομήντα χρόνια κεντρικό σημείο αναφοράς στην ελληνική βιβλιογραφία και πραγματεύεται την παρουσία των βλαχοφώνων Ελλήνων, αλλά και των ταυτοσήμων άλλων ελληνικών κοινοτήτων στα Βαλκάνια [...]»).
Το πρώτο παράθεμα είναι απόσπασμα επιστολής του Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια προς το βαρόνο Σίμωνα Σίνα, με την οποία τον ευχαριστεί για τη δωρεά «2.007/100 διστήλων τα οποία μετά των εν Βιέννη συμπολιτών σας Γραικο-Βλάχων προσφέρετε εις τα δημόσια της Ελλάδος καταστήματα... Είθε το ιδικόν σας παράδειγμα να εγείρει και άλλους ΟΜΟΓΕΝΕΙΣ».
Το δεύτερο παράθεμα προέρχεται από τον Κανονισμό λειτουργίας του Ιερού Ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου της «εν Πέστα ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΓΡΑΙΚΩΝ ΤΕ ΚΑΙ ΒΛΑΧΩΝ [...]» (1802), που αναφέρει:
«Κοινή γνώμη απεφασίσαμεν διά να έχωμεν παντοτινήν ειρήνην τόσον ημείς, όσο και τα τέκνα των τέκνων ημών και όλοι οι μεταγενέστεροι του ΓΕΝΟΥΣ ΜΑΣ, ΓΡΑΙΚΟΙ ΤΕ ΚΑΙ ΒΛΑΧΟΙ...».
Υπήρχε, στο παρελθόν, μια διάθεση αντιθετικής διάκρισης, και όχι μόνο στο γλωσσολογικό πεδίο, ανάμεσα στους προσδιορισμούς («αυτο» και «ετερο») Γραικός (Ελληνας) και Βλάχος (Αρμάνος -στην παραποιημένη εκδοχή του Αρωμούνος-). Μιας διάκρισης που επίβουλες προπαγάνδες και αφελείς υπεροψίες ή φθόνοι και ανταγωνισμοί συμφέροντος ήθελαν ακόμη και εθνολογική.
Τώρα αυτά έχουν εν πολλοίς ξεπεραστεί. Αλλά η απόδειξη της ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΚΟΙΝΟΥ ΓΕΝΟΥΣ στα προαναφερθέντα κείμενα είναι όντως συνταρακτική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η κόσμια κριτική και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των σχολιαστών είναι σεβαστή. Σχόλια τα οποία υπεισέρχονται σε προσωπικά δεδομένα ή με υβριστικό περιεχόμενο να μην γίνονται. Τα σχόλια αποτελούν καθαρά προσωπικές απόψεις των συντακτών τους. Οι διαχειριστές δεν ευθύνονται σε καμία περίπτωση για τυχόν δημοσίευση υβριστικού ή παράνομου περιεχομένου στα σχόλια των αναρτήσεων.Τα σχόλια αυτά θα διαγράφονται με την πρώτη ευκαιρία.